abcfv.cz > Výukové materiály

Metodika diskuse: Nástroje finančního trhu

90 min, 2 vyučovací hodiny

Přínos

  • Základní logika a souvislosti.
  • Otevření témat.
  • Návod na uvažování o nástrojích ve vlastní prospěch.
  • Upozornění na největší rizika a chyby.

Stručný popis

Diskusi začínáme otázkami - každý si zkusí odpovědět sám za sebe (5-10min).

Pokračujeme sestavením rozpočtu:

  • sepíšeme pravidelné příjmy, pak nepravidelné, pravidelné výdaje, pak nepravidelné - nazveme rozpočtem
  • ptáme se, jak může vyjít a jaká jsou řešení pro +, 0, - , kdy a kde pomůže pojištění?

Každý účastník vymyslí svůj cíl. Napíše ho fixou na lepík, ten pak nalepí do připravené tabulky (řádky: krátkodobý, střednědobý, dlouhodobý / sloupce: nezbytný a zbytný)

  • nejčastější cíle vyčíslíme v penězích, sečteme, přidáme stáří, není-li uvedeno

K cílům přiřazujeme finanční nástroje

  • další úkol zní - kde na to vzít a nekrást ...  
  • na lepík jiné barvy každý účastník napíše finanční nástroj, kterým by financoval svůj cíl
  • o uvedených nástrojích, výhodách, nevýhodách, úskalích diskutujeme

Nástroje shrneme a seřadíme podle úroku, který nám přináší či berou

  • na jedné straně, kde a kolik inkasuji (běžný účet, spořicí účet, termínovaný vklad, stavební spoření, investice)
  • na druhé straně, kde a kolik platím (rychlá půjčka, spotřebitelský úvěr, kontokorent, kreditní karta, podnikatelský úvěr, leasing, hypotéka)
  • pro menší účastníky kreslíme měšec s šipkou do a ven, nástroje umisťujeme na stupnici teploměru s danou hladinou inflace
  • mluvíme zde o nejčastějších příčinách předlužení, o RPSN, právech spotřebitele, měsíčním versus ročním úroku

Závěrem jsou správné odpovědi na úvodní otázky a komu se je podařilo zodpovědět všechny hned (komu ne, měl by se zamyslet). 

Doporučená časová dotace

90 min, ve škole 2 vyučovací hodiny

Využití

Vstup do tématu, aktivace, seznámení se s cílovou skupinou. Vhodné je navázat hrou Peníze navíc či FinGR Play.

Vodítko - fotky

Vodítko - prezentace

 
loading