abcfv.cz > Výukové materiály
Metodika diskuse: Nástroje finančního trhu
90 min, 2 vyučovací hodiny
Přínos
- Základní logika a souvislosti.
- Otevření témat.
- Návod na uvažování o nástrojích ve vlastní prospěch.
- Upozornění na největší rizika a chyby.
Stručný popis
Diskusi začínáme otázkami - každý si zkusí odpovědět sám za sebe (5-10min).
Pokračujeme sestavením rozpočtu:
- sepíšeme pravidelné příjmy, pak nepravidelné, pravidelné výdaje, pak nepravidelné - nazveme rozpočtem
- ptáme se, jak může vyjít a jaká jsou řešení pro +, 0, - , kdy a kde pomůže pojištění?
Každý účastník vymyslí svůj cíl. Napíše ho fixou na lepík, ten pak nalepí do připravené tabulky (řádky: krátkodobý, střednědobý, dlouhodobý / sloupce: nezbytný a zbytný)
- nejčastější cíle vyčíslíme v penězích, sečteme, přidáme stáří, není-li uvedeno
K cílům přiřazujeme finanční nástroje
- další úkol zní - kde na to vzít a nekrást ...
- na lepík jiné barvy každý účastník napíše finanční nástroj, kterým by financoval svůj cíl
- o uvedených nástrojích, výhodách, nevýhodách, úskalích diskutujeme
Nástroje shrneme a seřadíme podle úroku, který nám přináší či berou
- na jedné straně, kde a kolik inkasuji (běžný účet, spořicí účet, termínovaný vklad, stavební spoření, investice)
- na druhé straně, kde a kolik platím (rychlá půjčka, spotřebitelský úvěr, kontokorent, kreditní karta, podnikatelský úvěr, leasing, hypotéka)
- pro menší účastníky kreslíme měšec s šipkou do a ven, nástroje umisťujeme na stupnici teploměru s danou hladinou inflace
- mluvíme zde o nejčastějších příčinách předlužení, o RPSN, právech spotřebitele, měsíčním versus ročním úroku
Závěrem jsou správné odpovědi na úvodní otázky a komu se je podařilo zodpovědět všechny hned (komu ne, měl by se zamyslet).
Doporučená časová dotace
90 min, ve škole 2 vyučovací hodiny
Využití
Vstup do tématu, aktivace, seznámení se s cílovou skupinou. Vhodné je navázat hrou Peníze navíc či FinGR Play.
Vodítko - fotky
Vodítko - prezentace